Velkommen til min blog! Her kan du følge mit år i Costa Rica som udvekslingsstudent. Jeg håber at du vil nyde at læse hvad jeg har at fortælle om.

mandag den 26. december 2011

Julen på Tico-manér

Så er julen også overstået her, og så er det vel kun fair at I får lidt af vide om hvad der faktisk er sket her. Og hvad der ikke er sket.
Jeg startede med at sige engang i starten af november, da butikkerne havde pyntet op, og midt i november da vores juletræ var pyntet og klar, julepynten var fundet frem og tusind julelys var sat på huset, at de gjorde vildt meget ud af det, og vi i Danmark ikke engang har halvt så meget. Men det var bare i november og det var nok mest fordi at det var så tidligt at jeg sagde det. Nu vil jeg så sige, at de her ikke engang har halvt så meget, som vi har. Hvad mangler der? Hygge! Julehygge og traditioner som vi har tons vis af i Danmark. Varmkakao, æbleskiver, brunkager, pebernødder, klejner og andet julebag, mørkeaftner med stearinlys, kalenderlys, julekalendere, hjemmelavetjulepynt: julehjerter, kræmmerhuse, stjerner, kravlenisser, Julemusik, julemarkeder, juleudstilling på Sønderskov og duften af ægte gran og alt hvad der er juleagtigt i Danmark. Her, efter julepynten var sat op, fortsatte dagligdagen bare som den altid havde gjort, og umiddelbart ville man ikke kunne se, at det var jul.
Og så lige pludselig opdagede jeg at det var den 20. december og så fik man nok lige lidt stress over, at hele december bare var løbet fra en. På det tidpunkt var der begyndt at komme mere julestemning i huset og monse hoppede også lidt rundt og sang ”Navidad Navidad Navidad!” (Jul jul jul). Jeg tog med Shirley, hendes datter og 2 andre udvekslings… til Liberia for at se en film sidste onsdag og samtidig shoppe lidt gaver til jul. Vi så New Years Eve, og den var rigtig god. Man blev helt i nytårshumør. Bare ærgerligt at det var julehumøret jeg manglede. Men det var jeg ikke den eneste, der ikke havde. Alle de andre udvekslings… i Nicoya var heller ikke i julehumør og kunne heller ikke tro at julen var så tæt på da jeg snakkede med dem torsdag og fredag. Fredag tog jeg på stranden med nogle 4 udvekslings… en søster og hendes veninde. Det var super lækkert, for jeg havde ikke været på stranden siden Drake. At tage på stranden lille juleaften for nu ikke en til at tro mere på at det er jul. Men det er nok noget jeg vil kunne huske for altid. Jeg havde også prøvet at bringe lidt dansk julehygge til Costa Rica, da vi lavede julehjerter i november, har selv hængt lidt julepynt op på mit værelse, som jeg har fået tilsendt af farmor og bedstemor, tusind tak. Har hørt dansk julemusik, og har også spist lidt brunkager med familien som jeg fik sendt fra Danmark. Tror godt at de kunne lide dem, men af en eller anden grund blev de ikke spist, så nu sidder jeg med resterne, som efterhånden er blevet lidt bløde, men spises kan de stadig og jeg kan i hvert fald godt lide dem :D

Den 24. havde jeg fået af vide at vi skulle have middag med masser af mad og at der ville komme en tante på besøg. Vi gjorde lidt rent og formiddagen og der blev pakket gaver ind. Efter frokost tid kom den tante så sammen med hendes mand og søn, og jeg fandt ud af at vi havde været på stranden med hende og hendes mand i august. Deres søn pillede lidt ved internettet så det kunne virke på hans iphone og så virkede det skam i hele huset og på alle computere på samme tid! :D Bedste julegave, og vil nu næsten sige at internettet er stabilt. Senere snakkede jeg med min familie over skype, og ved 8 tiden fik vi en lille smugle rejer, jeg fik en ristet peberfrugt med rejer indeni, men det var bare en lille snak af en art, for middagen ventede vi nemlig med til kl. 11 eller noget i den stil, hvor alle var rigtig godt sultne og kunne spise en masse. I mellem tiden var der kommet endnu en tante denne gang på min værtsfars side med hendes mand og tre børn, som bor i Nicoya. Drengen er kun 3 år selvom han er ret stor, og han er vildt sød. Han snakkede en del til mig, og selvom jeg forstår en del, så forstod jeg knap nok et ord af, hvad han sagde. Det kunne han ikke helt forstå og blev bare ved med at snakke mens jeg sagde hmm, aha og bare smilede. Der var også kommet en ”ven” af Melissa, som vi har set en del til på det seneste. Han er vist kok for han har lavet mad hver gang, han har været her. Middagen bestod af et ben fra et eller andet dyr, okse vil jeg tro. Det vejede i hvert fald 7 kilo hørte jeg min værtsmor sige. Vi fik også kartoffelmos, ris, grønsager og noget salat. Det var ikke helt så meget mad, som jeg havde troet, og jeg spiste mig ikke helt så stop mæt, som jeg plejer. Nok fordi der heller ikke var dessert.
Kl. 12 gik vi så ind for at åbne gaver. Der var sådan ok mange, og bagefter det var klaret var der krig med gavepapiret. Og jo det er noget de gør hvert år. De gik fuldstændig amok og alt gavepapir med revet i passende stykker så det kunne kastes med. Alle var med og ingen var helle! Det var ret sjovt J
Derefter var det sådan egentlig slut, dem af familien som boede i Nicoya tog hjem og nogle gik i seng. Jeg blev oppe med min værtmor, tante og hendes søn og snakkede lidt. Lige pludselig var klokken 3.
Dagen efter sov jeg længe, spiste morgenmad, sov, spiste tidlig aftensmad, som bestod af rester fra juleaften, vaskede op efter 9 personer inkl. Dessert og skåle (der ønskede jeg virkelig at vi havde opvaskemaskine), derefter sad jeg ved computeren og så var det ellers tid til at sove igen. Ren afslapning. Imens havde de andre sat og snakket og drukket whisky hele dagen. Julen er åbenbart også tiden til at drikke de stærkere varer her. Der har været gang i både whisky, tequila og Margaritas her omkring jul. Og så fik vi også noget gløgg agtigt før middagen. Det var rødvin, blandet med appelsin juice og æblestykker så vidt jeg ved.
I dag har jeg heller ikke lavet noget. Ikke afslapning men kedsomhed denne gang. De andre udveklings… har alle gang i noget med deres familier så der er bare ikke så meget at lave…
Men altså… Min juleaften er i Costa Rica er noget jeg vil huske for altid og det har været meget specielt og anderledes end hvad jeg normalt forbinder med jul. Og nu glæder jeg mig så til at få ordentlig julehygge næste år i Danmark! xD
Der kommer billeder op på facebook lige straks.
De bedste julehilsner fra Ida J

Ingen kommentarer:

Send en kommentar